ৰুপাই দাধৰা(কূখ্যাত অসমীয়া মুছলমান)ই কল্পিতভাবে আহোম ৰজাক আজান ফকিৰ এক মোগলৰ গুপ্তস্বৰ বুলি ভাবিবলৈ বাধ্য কৰাই আৰু যাৰ ফলস্বৰুপে আহোম ৰজাই তেঁওক শাস্তি হিচাপে চকুযুৰি উলিয়াই পেলায়|
আজান ফকিৰৰ ইতিহাস বৰ্ণনা কৰা আগত মই মানুহৰ প্ৰবজনৰ ওপৰত কিছু ক’ব বিচাৰিছো|
মানৱ ইতিহাসত অনাদিকালৰ পৰাই মানৱ প্ৰবজনৰ সঠিক প্রমাণ পোৱা যায় ।অতি হাস্যকৰ যে,বিজ্ঞানে আজি ইমানখিনি উন্নতি কৰাৰ পাছতো আজিলৈকে পৃথিৱীৰ প্ৰথম মানৱ সম্পৰ্কে কোনো সন্ধান দিব পৰা নাই |কিন্তু সাধাৰণভাৱে মহান গ্ৰন্থ কোৰাণে অকল প্ৰথম মানৱৰ সন্ধানেই দিয়া নাই বৰঞ্চ সেই ব্যক্তিত্বৰ নামো উল্লেখ কৰিছে|তেঁও হৈছে হজৰত আদম(আ:) |আৰু সেই সময়ৰ পৰাই মানব জাতিৰ অধিপত্য আৰম্ভ হৈছিল|
উইকিপিডিয়া অনুসৰি,মানৱ সভ্যতা ১৫০,০০০ বছৰ আগতেই আফ্ৰিকাত আৰম্ভ হৈছিল আৰু ৭০,০০০ বছৰ আগতে স্থানান্তৰিত হৈ ৪০০০ বি.চি. ত এছিয়া ,ইউৰোপ আৰু অষ্ট্ৰেলিয়াত বিস্তৄত হৈ পৰে| তথ্য অনুসৰি মানৱ জাতিৰ আমেৰিকালৈ প্ৰবজন ঘটিছিল আজিৰ পৰা প্ৰাই ২০০০০-১৫০০০ বছৰ আগত আৰু ২০০০ বছৰ ভিতৰত প্ৰশান্ত দ্বীপ সমূহত উপনিৱেশ স্থাপন কৰা হৈছিল|ইয়াৰ পাচত জনসংখ্যা আন্দোলন নৱপ্ৰস্থযোগীয় বিপ্লৱ,ইন্দো-ইউৰোপীয় সম্প্ৰসাৰণ,আৰ্লি-মেদিঅভাল আৰু তুৰ্কি সম্প্ৰসাৰণৰ সৈতে অন্তৰ্ভূক্ত হয়|আমি মানুব প্ৰবজনৰ কাৰনেই দৄঢ় সাংস্কৄতিক ৰৄপান্তৰ দেখিব পাও|ভাৰত,তুৰ্কি,দক্ষিণ আফ্ৰিকাত এনে প্ৰবজনৰ অভিজ্ঞতা দেখা যায় আৰু ইয়াৰ ফলস্বৰুপে অসমতো ইয়াৰ প্ৰভাৱ পৰিলক্ষিত হয়| সেই কাৰনেই ভূপেন হাজৰিকাই গাইছে….
“”মহাবাহু ব্রহ্মপুত্র মহামিলনৰ তিৰ্থ…
কত যুগ ধৰি আহিছে প্রকাশি
সমন্বয়ৰ অর্থ
সুদূৰ কান্যকুব্জৰে পৰা বাৰভূঞা আহিছিলে
সেই বংশতে শংকৰদেউ ইয়াতে জনমিলে ।
মৰুৰ দেশৰে আজান ফকীৰে
মধুৰ জিকিৰ ৰচিলে…..””
শংকৰদেৱৰ আদিপুৰুষ কান্যকুব্জৰ পৰা আহিছিল আৰু বৰদোৱা, নগাঁওত থিতাপি লৈছিল|আৰু তেঁওৰ অৱদান অসমীয়া সমাজলৈ আছিল অপুৰণীয়|আজান ফকিৰৰ ক্ষেত্ৰতো কোনো ব্যতিক্ৰম নাছিল|আজান ফকিৰৰ প্ৰায় শংকৰদেৱৰ জন্মৰ ১০০ বছৰ পাচত অৰ্থাৎ ১৬৩০ চনত অসমলৈ আগমন ঘটিছিল|
কিন্তু অতিদুখৰ বিষয় এই যে অতি কমসংখ্যক নৱপ্ৰজন্মই আজি আজান ফকিৰ আৰু তেঁওৰ অসমীয়া সমাজলৈ থকা অৱদানৰ বিষয়ে জানে|
গোগোল মেপে মোক অসম আৰু বাগদাদৰ মাজত দূৰত্ব উলিওৱাত সহায় কৰিছিল|সেয়া হৈছে ৬,১১৬.৮ কি.মি.|এইদৰে এটি ক্লান্তিকৰ,দীৰ্ঘ তথা প্ৰাণঘাটি যাত্ৰা ভ্ৰমণ কৰাৰ পাছত ১৬৩০ চনত আজান ফকিৰে নিজ ভাতৄ শ্বাহ নভিৰ সৈতে অসমত ভৰি দিয়েহি|ইয়াৰ পাছত তেঁও এগৰাকী আহোম যুৱতীৰ সৈতে বিবাহপাশত আবদ্ধ হয় আৰু বিখ্যাত যোদ্ধা বাঘ হাজৰিকাৰ জন্মস্থান গড়গাঁওত বাস কৰিবলৈ লয়|প্ৰেমৰ সংমিশ্ৰন ,ষড়যন্ত্ৰ,দাবী-হুমকি,কৰ্তব্যৰে ভৰপূৰ তেঁওৰ জীৱনী নিসন্দেহে এটি ৰোমান্টিক থ্ৰিলাৰ পঢ়াৰ দৰে নালাগে|
আজান ফকিৰৰ অসমীয়া মুছলিম সমাজলৈ উল্লেখযোগ্য অৱদান আছিল আযান( আৰবী ভাষাত আধান নামেৰে উচ্চৰিত) |সেয়া হৈছে দিনৰ নিৰ্ধাৰিত সময়ত প্ৰাৰ্থনালৈ আমন্ত্ৰিত কৰিবলৈ মোৱাজ্জিনে আবৄতি কৰা প্ৰাৰ্থনা|কথিত আছে যে আজান ফকিৰৰ আবিৰ্ভাৱৰ আগতে অসমত কোনেও আযান শুনা নাছিল| সেই কাৰণেই শ্বাহ মিলন আজান ফকিৰ নামেৰে বিখ্যাত হৈ পৰে|
আজান ফকিৰক তেঁওৰ হিন্দু আৰু মুছলিম সম্প্ৰদায়ৰ বাবে থকা প্ৰেমৰ কাৰণে দুইখন সমাজৰ ৰাষ্ট্ৰদূত বুলিও অভিহিত কৰিব পাৰি|আজান ফকিৰৰ অসমীয়া সমাজলৈ থকা উল্লেখযোগ্য অৱদান আছিল জিকিৰ আৰু জাৰি|আজান ফকিৰে প্ৰায় অসমীয়া ভাষাত ১৬০ টি জিকিৰ ৰছনা কৰিছিল বুলি বিশ্বাস কৰা যায়|তেঁও এজন ভাল গায়কো আছিল আৰু তেঁও শিষ্যসকলৰ লগত মিলি একেলগে জিকিৰ গোৱা দেখা গৈছিল|
জিকিৰ শব্দটি আৰবী ভাষাৰ “যিকৰ” শব্দৰ পৰা উত্পত্তি হৈছে যাৰ অৰ্থ হৈছে গান গোৱা বা ঈশ্বৰৰ নাম স্মৰণ কৰা |বৈশিষ্ট আৰু বিষয়বস্তুৰ ফালৰ পৰা জাৰি,জিকিৰৰ পৰা পৄথক| জাৰিসমূহ মূলত: ইৰাকৰ বিখ্যাত চহৰ ” কাৰবালা ট্ৰেজেডি”ৰ ওপৰত প্ৰতিস্থিত|কিন্তু তেঁওৰ এই জাৰিসমুহ সহীহ অল-বোখাৰী(কোৰানৰ পৰৱৰ্তী ইচলামী উচ্চ বংশজাত গ্ৰন্থ)ৰ বিপৰীতে যোৱা দেখা যায়|গতিকে তেঁওৰ এই মতাদৰ্শ ইমাম গজালী সহকাৰে অন্যান্য ইচলামী ধৰ্মতত্ববিদে বিৰোধিতা কৰা দেখা যায়| আজান ফকিৰ আছিল এজন ধৰ্মপ্ৰচাৰক,পণ্ডিত নহয় আৰু পণ্ডিতসকলৰো ভূল হয়| সেয়ে কোৱা হয় “মানুহ মাত্ৰেই ভূল”|
এইয়া আছিল আজান ফকিৰ আৰু তেঁওৰ অৱদান সম্পৰ্কে সংক্ষিপ্ত বৰ্ণনা|অসমলৈ থকা তেঁওৰ অৱদান স্মৰণীয় তাত কোনো সন্দেহৰ অৱকাশ নাই|আল্লাহতালাই তেঁওক সজ-কৰ্মৰ বাবে স্বৰ্গত স্থান দিয়ক তাৰে কামানাৰে…..
Thank You.